Mindfulness, vad är det? Kanske det kan hjälpa dig att hitta ditt lugn och trygghet i en stressig vardag.

Träning i mindfulness utvecklar individens förmåga att vara medvetet närvarande i sitt liv, uppmärksam på vad som sker både i omgivningen och i sig själv och inte minst att öva upp sin medkänsla både med sig själv och andra. Det leder till minskad stress och oro samt till ökad koncentrationsförmåga och livskvalitet.

Effekterna med mindfulnessträning är väl belagda i forskning. Nya rön kommer att läggas upp här på hemsidan med jämna mellanrum.

Mindfulness i skolan

Är du lärare eller arbetar i annan roll i skolvärlden? Är ni nyfikna på vad mindfulnessträning kan innebära för era elever? Många års träning och forskning har visat mycket bra resultat på bl a elevernas välmående, koncentrationsförmåga och förbättring av studieresultat när de tränat mindfulness på skoltid. Välkommen att höra av dig så berättar jag gärna mer!

Om mig

Jag är diplomerad Mindfulnessinstruktör Steg 2 för Dr Ola Schenström vid Mindfulnesscenter AB. Framöver kommer jag att erbjuda mindfulnessträning för individer och grupper på olika platser och kan också hålla föreläsningar om mindfulness för skolor och företag.

Under maj-juni 2017 gick jag en vidareutbildning i Mindfulness för skolan och lära mig mer om hur man kan hjälpa barn och ungdomar till ett större lugn och fokus, på skolor och andra ställen där man vill pröva denna jordnära metod att lära sig hantera med- och motgångar i livet.

Själv började jag träna mindfulness för några år sedan då jag upplevde att jag höll på att förlora kontrollen över mig själv och min vardag. Stressen var förlamande och jag kände ständigt att jag inte kunde landa i nuet och inte slappna av. När jag då provade en kurs i mindfulness upptäckte jag ganska snart hur effektivt och kraftfullt det var i all sin enkelhet. Helt utan dyr utrustning, konstiga mantran eller jobbiga gymnastiska övningar! Därför vill jag nu kunna hjälpa andra prova denna träning i medveten närvaro som kan förändra så mycket i dem själva! Varför inte prova själv och se vad du upptäcker?

Solvargens nyhetsbrev? Fyll i här:

Ditt meddelande har skickats
Ett fel uppstod, meddelandet skickades inte.

Aktuella kurser

Nya kurser startar efter nyår. Titta in här för datum, eller registrera dig på Solvargens nyhetsbrev här nedan!

INFORMATION TILL FÖRÄLDRAR!

Vid anmälan av barn och ungdomar till mindfulnesskurs ska intyg skrivas under av förälder/vårdnadshavare. Intyg skickas innan kurs till resp vårdnadshavare via e-mail (el brev om inget e-mailadress finns) och ska tas med till första kurstillfället. Vid sen anmälan skickas intyg med hem vid första träffen, som sen ska tas med vid andra kurstillfället.

Mindfulnesskursen är inget alternativ till medicinsk eller psykologisk behandling, utan ett komplement. Mindfulnessträning innebär olika övningar för att lära sig bli mer närvarande i nuet och vi lägger vikt vid tålamod, acceptans och medkänsla. Mindfulness innebär att man är uppmärksam på tankar, känslor och upplevelser i nuet och beskriver dem utan att döma eller försöka förändra eller nonchalera dem. Inom mindfulnessträning kan man till exempel använda sig av den egna andningen som ”ankare” för sin uppmärksamhet. Behandlingen ges vanligen i grupp. Deltagarna får instruktioner och träning, vi utvärderar, diskuterar och tränar sedan hemma mellan kurstillfällena.

Mindfulness passar alla oavsett religion eller politisk åskådning. Försiktighet med mindfulnessträning bör iakttagas om man befinner sig mitt i en livskris då det är bäst att komma ur den akuta krisen först för att sen kunna träna sitt lugn med mindfulness. Du bör inte heller träna mindfulness om du har problem med psykoser och liknande.

Läs mer om mindfulness på www.1177.se/mindfulness 

Skicka gärna frågor eller anmälan via denna länk:

Maria Leisborn ingår i Nätverket av mindfulnessinstruktörer i Mindfulnesscenter AB och är utbildad av Dr Ola Schenström. Ola är läkare sedan 35 år och specialist i allmänmedicin och en av Sveriges ledande experter på mindfulness. Han är utbildad i USA av bland andra professor emeritus Jon Kabat-Zinn som också skrivit förordet till Olas bok Mindfulness i vardagen